Vakantie…

Vakantie…

De huidige afbeelding heeft geen alternatieve tekst. De bestandsnaam is: strijen-2.jpg

Ik moet eerlijk bekennen dat ik vanuit mijn jonge jaren niet kan terughalen dat wij zoveel vakanties kenden als de huidige generatie scholieren. Ze hebben de Kerstvakantie er nog niet opzitten (vaak een dikke twee weken) of de volgende voorjaarsvakantie is alweer van toepassing. Mei-vakanties, een week of acht grote vakanties en hup, een nieuw schooljaar waarin de najaarsvakantie ook alweer op ze wacht. Als ik terug denk kenden we in de oudheid uiteraard wel wat dagen vrij rond (met name katholieke) hoogtijdagen, en was de grote vakantie afgebakend zes weken lang, maar dat was het dan wel. Er moest geleerd worden, geblokt, gestouwd, kennis verorberd en dat dan onder hoge druk en met veel (fysieke) discipline. Wie niet mee kon bleef zitten, wie daarna dan nog niet mee kon komen werd van school verwijderd. Harde tijden, en geen tijd voor individuele zieltjes.

De huidige afbeelding heeft geen alternatieve tekst. De bestandsnaam is: moeder-3.jpg

Het was best goed voor dat opgroeiende tuig wat wij indertijd volgens die leerkrachten toch waren. Immers, wat moesten we met al die vrije dagen? Dat werd maar rond hangen en kattenkwaad (het woord alleen al) uithalen. Dat klopte deels nog wel ook hoor. Zeker de grote vakantie was een periode waarin wij als kinderen weliswaar minstens een week met de ouders werden meegesleept naar Limburg of zo om daar te genieten van alles wat die omgeving te bieden had, al was dat voor ons kinderen niet een zo heel veel, maar die overige vijf weken moesten we onszelf zien te vermaken. En dat deed je op straat. Met vrienden die hetzelfde meemaakten. Dus dat werd (later) roeien op het Nieuwe Meer, cowboy en indianenspellen spelen in het Amsterdamse Bos of voetballen op straat. De ouders werkten (weer) dus die hadden geen tijd om de hele dag achter het kroost aan te hobbelen. Voor mijn persoonlijke vermaak was er Schiphol waar ik nog wel eens heen fietste om naar de vliegtuigen te kijken, maar verder?? Regende het zat je in je uppie binnen. Las in de bekende stripboeken van Dick Bos, Buck Danny of Suske en Wiske. Maar verder? Omdat ik erg vroeg aan het werk ging (geronseld door een grote bankinstelling) waren die vakanties ineens ook van een andere en zeldzame orde. Je was al blij dat je uberhaupt vakantie kreeg en miste als jong mens die vrijheid van de vroegere scholen weliswaar maar wist ook dat werken geld opleverde. Vakanties werden een luxe en die deelde een werkgever minder gretig uit dan tegenwoordig het geval is. Kortom, ik verbaas me over al die vrijheden van tegenwoordig. Maar daaraan zie je ook dat ik stam uit een andere tijd…Toen je nog moest leren en later werken voor je geld. Veel veranderd…..(Beelden: Internet/archief)

Succes op de markt…

Succes op de markt…

De huidige afbeelding heeft geen alternatieve tekst. De bestandsnaam is: markt-hoofddorp-img_7656.jpg

Eens in de zoveel tijd bezoeken wij met veel plezier een reguliere weekmarkt. Zeker als die ons meer brengt dan de bekende stallen vol goedkoop gemaakte eenheidskleding of andere meuk waar we niet op zitten te wachten. Nee, we zoeken juist de diversiteit. En omdat die gek genoeg in onze eigen stad onder druk van gemeente maar ook demografische verandering vrijwel niet meer te vinden zijn, zoeken we het elders. Zo is een van de favorieten de markt op vrijdag van en in Hoofddorp. Daar verkopen ze echt alles wat je op een markt verwacht, is er veel diversiteit, en is de prijs/kwaliteit zoals je van een markt verwacht. Natuurlijk staan er ook concurrenten van elkaar. Poeliers, kaasboeren, bakkers, plantenstallen, er is een snoepstal, een fietsenmaker (banden meteen geplakt) maar ook een grote uitstalling voor alles wat met dieren te maken heeft. Het moet gek lopen willen we daar niet vinden wat we zoeken. En wat me dan altijd opvalt is dat bezoekers, kopers, zich door middel van ervaring of reclame wenden tot die verkopers waarvan ze het beste verwachten.

De huidige afbeelding heeft geen alternatieve tekst. De bestandsnaam is: markt-hoofddorp-img_7655.jpg

Die ene poelier waar men 6 rijen dik en tien mensen breed op de beurt staat te wachten, of die groenten/fruitstal waar men knokt om een plekje, maar zeker ook de bakkerij uit Bunschoten/Spakenburg die zoveel lekkers te bieden heeft dat men hier met veel geduld wacht tot men geholpen wordt. Bij die ene visstal gaat het zo en bij de bloemist met altijd die leuke aanbiedingen van plantjes. Kortom, het publiek kent zo haar voorkeuren. Bij de concullega’s is het dan aanmerkelijk rustiger. Ik bedenk me dan altijd wat doe je dan verkeerd? Is het je eigen aanpak, zijn de prijzen niet goed, het aanbod te smal of de kwaliteit niet op niveau?? Ooit bezochten we regelmatig de weekmarkten in Zaandam. Ook daar zag je hetzelfde. Er was een visstal waar je op afstand al rook dat hun spullen goed waren, en de rijen voor de stal bevestigden dat. Diens haringen waren vettig, dik, lekker, en voor een goede prijs. Een halve markt verderop stond nog zo’n visstal. Vrijwel altijd weinig tot geen volk voor de balie. In Almere zagen we dat bij de poelier uit het Gooi die wij ook graag frequenteerden. Goede spullen en dat sprak zich rond. Altijd druk. Hebben jullie zelf ook soortgelijke ervaringen of ga je nooit naar de markt?? En zo ja, waar dan?? Wie weet leren wij op die manier een nieuw stel adresjes kennen… Altijd nieuwsgierig…. (beelden: Prive)

Befaamd….

Befaamd….

De huidige afbeelding heeft geen alternatieve tekst. De bestandsnaam is: john_williams_2024.jpg

Ik durf wel te stellen dat heel wat van mijn lezers/lezeressen/medebloggers de muziek van de nu beschreven componist hebben gehoord zonder ook maar een moment te beseffen wie dat werk geschreven of in elkaar gestoken had of heeft. Zijn muziek is van ongekende klasse en maakte films bijvoorbeeld tot klassiekers. De sfeer die hij oproept met zijn composities is ongekend. Denk aan de muziek van films als Jaws, Close Encounters of the Third Kind, Star Wars, Schindlers List, Jurassic Park, Saving Private Ryan of de muziek voor de drie Harry Potter films uit het verleden. En dit is nog maar een kleine greep uit zijn totale oeuvre. Want de man heeft ook tientallen klassieke stukken geschreven voor piano en/of orkest, maakte zijn eerste compositie voor een film al in 1952 en dirigeerde meer dan beroemde orkesten. Zijn naam? John Williams. Intussen en dikke 90-er en nog steeds in redelijke conditie is dit een man die op een voetstuk staat vanwege zijn muzikale en creatieve prestaties. Ik kan in dit overzicht geen volwaardig beeld geven van al zijn werk en bijdragen aan dat van anderen. De grote namen uit de filmindustrie willen graag met hem acte-des-presence geven want zijn geniale manier van muziek ontwikkelen straalt ook af op hun stardom. Niet voor niets is Williams diverse malen onderscheiden, geridderd, bejubeld en zo meer. Dat verdient de man ook. Zijn werk zal voor altijd voortleven en vermoedelijk worden bijgeschreven in het lijstje van grote klassieke componisten uit het verleden. Toen ik onlangs zijn prachtige werk hoorde uit Schindlers List en de tranen weer opwelden in de meninggevers ogen bedacht ik me dat ik aan deze geniale gast nooit eerder aandacht had gegeven. Ten onrechte. Dus bij deze…..https://www.youtube.com/watch?v=0rXHHKd__BQ

Herdenking…

Herdenking…

De huidige afbeelding heeft geen alternatieve tekst. De bestandsnaam is: wolf-2-images.jpg

Morgen herdenken we wederom op landelijke basis de in WO2 gevallen of vermoorde burgers en militairen. Wat we als fatsoenlijke mensen niet doen is een politiek statement brengen omdat linkse types menen dat de Nazi’s niet voldoende aantallen van sommige mensensoorten hebben uitgemoord in hun vernietigingsindustrie. Dat komt alleen op in zieke koppen met een diepe antisemitische haat in hun vermoedelijk met zaagsel gevulde hersenomhulsels. Los van de gedachte dat je genocides nooit moet of mag toepassen op slechts een enkele mensensoort is het IQ van deze extreemlinkse types zo klein dat ze dit overal en nergens oreren.

De huidige afbeelding heeft geen alternatieve tekst. De bestandsnaam is: verbodsbord-partij-van-de-afkeer.jpg

Daarbij gaan ze telkens weer voorbij aan de veel grotere genocides die door andere (hen wel bevallende) stammen of regeringen worden uitgevoerd vanuit hun geloof of cultuur op anderen die zich niet goed kunnen verweren, laat staan verdedigen. Het was juist dit fenomeen dat we in onze landsgeschiedenis als grote schande zouden moeten bijzetten in de archieven van dit land. Immers, aan de industriele opruiming van hele volksstammen die als vee naar de slachtbank werden geleid, deden indertijd veel meelopers van de bezetter met kennelijk plezier mee. Zij hadden zich aangesloten bij foute stromingen als de NSB die het gedachtengoed van de Nazi’s in Duitsland omarmde. In zwarte uniformen collaboreerden zij met de bezetter, maar in het geniep deden dat ook types als ambtenaren en politiemensen. Ze keken weg of hielpen een handje mee. Ze lieten het in ieder geval zonder al te veel protest gebeuren. Het verzet in ons land bijster klein. Zeker als je het vergeleek met wat de Duitsers in Frankrijk meemaakten.

De huidige afbeelding heeft geen alternatieve tekst. De bestandsnaam is: namen-3-.jpg

In onze stad zijn nog steeds veel pijnplekken aan te wijzen waar het verdriet maar ook de verbijstering groot waren en nog is over wat er tijdens die oorlog plaatsvond. Wat de bezetter als ‘minderwaardig’ volk beschouwde werd op transport gesteld en kon bepaald niet rekenen op een retourticket of all-in hotel. De meerderheid kwam nooit meer terug en de overlevers in trauma na de oorlog met gesloten armen ontvangen. Waren de toenmalige daders van de extreemrechtse signatuur, tegenwoordig is het juist extreemlinks dat zich met dezelfde termen en daden bezighoudt. Het is mij een raadsel wat dit veroorzaakt. Zij mankeren het inzicht dat groepen die indertijd werden afgevoerd ook bij de door hen aanbeden cultuur op dezelfde wijze zullen worden gebrandmerkt en waar dat kan vermoord. De domheid over dat gebrek aan inzicht straalt vaak van de verwrongen koppen af die nu gillen, vernielen, herdenkingen verstoren en zo meer. Laten we hopen dat we morgen weer vol respect mogen herdenken waar het echt om gaat. En dat de democratie zal zegevieren over de wens van sommigen om anarchie en revolutie in te voeren opdat de treinen weer naar het oosten kunnen rijden. Gevuld met door deze krankzinnigen aangewezen schuldigen aan iets wat veel normale mensen niet wensen. Wellicht kunnen we in plaats daarvan al dat tuig zelf eens afvoeren? Naar werkkampen om de hersenen en de rest eens goed te spoelen en te duiden wat er in de wereld anno nu echt aan de hand is… (beelden: archief)

Verwatering..

Verwatering..

De huidige afbeelding heeft geen alternatieve tekst. De bestandsnaam is: 70-3.jpg

Onlangs hoorde ik in het nieuws dat jonge Nederlandse stellen het krijgen van kinderen maar voor onbepaalde tijd uitstellen. Voornaamste reden, de kans op een eigen huis is zeker onder dit D66 kabinet zo miniem geworden dat men geen vertrouwen heeft dat dit ooit nog goed komt. Zelfs in christelijke kring is het aantal kinderen dat men daar krijgt flink aan het afnemen. Ging men voorheen bepaald niet voor het zingen de kerk uit, tegenwoordig doet men ook daar aan geboortebeperking. Voor met name vrouwen is een goede opleiding ook belangrijker dan het krijgen van een kind en als men dan die opleiding heeft afgerond is de keuze voor een leuke (en goed betaalde) baan ook een logische. Immers de investeringen in studie gedaan moeten soms jarenlang worden terugverdiend.

De huidige afbeelding heeft geen alternatieve tekst. De bestandsnaam is: boodschapper.webp

Daarbij willen we als moderne open samenleving (zolang dat nog duurt) dat mannen en vrouwen gelijk moeten zijn en carrierekansen ook voor beide geslachten (ik kies er voor slechts mannen en vrouwen op dat punt als geslacht te erkennen) gelijk moeten zijn. Zoals in veel ontwikkelde landen komt hierdoor de eigen cultuur op termijn in gevaar. Immers, bij de meer van elders komende volkeren is een groot kindertal vaak een investering in ‘later’ omdat men er vanuit gaat dat ouders dan niet in staat zijn voor zichzelf te zorgen en de kinderen die taak dan op zich moeten nemen. Alleen is dat in een goed georganiseerd land als het onze een overbodige luxe. Tegelijk zorgt die ongelijkheid in quantiteit aan kinderen voor problemen. Immers, de Nederlandse identiteit zal langzaam aan verwateren, nieuwe culturen en een dominant geimporteerd geloof stellen steeds andere eisen aan onze zorgvuldige opgebouwde sectoren als zorg, onderwijs, cultuur, etc.

De huidige afbeelding heeft geen alternatieve tekst. De bestandsnaam is: moeder-5.jpg

Daarbij voelen veel nieuwkomers zich toch in eerste instantie verbonden met de eigen cultuur en niet met die van het nieuwe thuisland. Bij Marokkanen blijkt dat zelfs de derde/vierde generatie zich via het opgelegde geloof meer Marokkaans dan Nederlands voelt en gedraagt. Dat is best een zorg. Turken krijgen van hun grote leider Erdogan zelfs te horen dat integratie in het nieuwe thuisland niet de bedoeling is en dat men de cultuur zuiver dient te houden door geen huwelijkspartners uit niet-islamitisch/Turkse kring te kiezen. Dat maakt de hier zo gewenste integratie uberhaupt erg ingewikkeld. De recente wereldconflicten helpen dan al helemaal niet mee. Kortom, door de vleselijke lusten slechts om het genot te consumeren en er geen nageslacht meer mee te maken is op termijn een doodlopende weg. Een weg die voor sommige linkse lieden al is ingeslagen. Daar kiest men bewust voor het niet krijgen van kinderen omdat de wereld al zo ellendig is. Klimaat, Trump, Israel, allemaal redenen om kinderloos door het leven te gaan. En als men later oud en behoeftig is laat men zich verzorgen en wassen door nieuwkomers die dat werk vast met plezier zullen doen. Wat een nare droom zal dat worden…. (Beelden: Archief/internet)

Als altijd…

Als altijd…

De huidige afbeelding heeft geen alternatieve tekst. De bestandsnaam is: koninginnedag-amsterda-e.o.-300408-013.jpg

..gaan we morgen de 27e voor dag en dauw weer even de stad in om ons te vermaken met het oranje-gekleurde volk dat zich bezig houdt met vrijmarkten, muziek maken, festiviteiten die je normaal nooit (meer) meemaakt in deze door regels versaaide stad en vooral veel lopen. Koningsdag is een traditie die voor ons, lieden uit de hoofdstad, vergelijkbaar is met carnaval in het zuiden of pakweg klootschieten, Paasvuren of schaatsen in het noorden van ons land. We trekken zelf uiteraard ook iets oranjeachtigs aan (handig voor wie ons zoekt..) en delen de dag op in een paar korte onderdelen. Trekken van het ene stuk van de stad naar het andere, maar houden wel af ten toe thuis pauzes. Om iets te eten of te drinken, de wc te benutten en soms ook om de eerste leuke aankopen te lossen. Daarnaast hebben we een patient te verzorgen..

De huidige afbeelding heeft geen alternatieve tekst. De bestandsnaam is: koninginnedag.apollolaan.p4300129.jpg

De traditie stamt overigens al van lang geleden en was voorheen vooral op de 30e april reden om ons in dat feestgedruis te gaan vermaken zoals omschreven. Maar toen Trix haar oudste zoon naar voren schoof als nieuwe monarch was zijn eerste onbegrijpelijke daad die datum verzetten naar de eigen verjaardag. Ach die paar dagen maken normaal gesproken niets uit al hebben we nog wel eens gemopperd als het op de 27e bewolkt en regenachtig was en de 30e uiteindelijk prachtig weer. Nou ja, april en Wim-Alex doen wat zij willen dus we gaan er maar in mee. Duimen dat het morgen ook al vroeg in de ochtend goed te doen valt. We hebben ook wel eens lopen ‘beren’ van de kou en dankten de weergoden dan op de blote (nou ja..) knietjes dat het in de middag wat opwarmde. Hoe dan ook, wie me zoekt moet morgen dus in onze stad uitkijken naar een oudere jongere in oranje gekleed, met een rugzak op de nek die al dan niet goed is gevuld met vondsten die je normaal nooit tegenkomt. Als alles goed gaat ben ik aankomende dinsdag weer terug met een reguliere meningblog… Tot dan….leve de koning! (beelden: Archief)

Bloesem…

Bloesem…

De huidige afbeelding heeft geen alternatieve tekst. De bestandsnaam is: bloesem-0326-2-img_6983.jpg

Elk jaar is een wandeling door het ‘nieuwe’ Amsterdamse Bos voor ons een must. Nou is dat nieuwe ook wel relatief want dit deel van het bos werd aangelegd na WO 2 en sloot aan op het oude bos uit de jaren dertig, dus dat was op zichzelf dus eigenlijk niet zo oud. Hoe dan ook, dit deel van het bos ligt tussen Amstelveen, Aalsmeer en Schiphol-Oost ingeklemd en heeft op zichzelf een aardige omvang. Je vindt er naast wandel/fietspaden en weilandjes voor de ontspanning ook moeras/natuurgebieden en wie een beetje doorloopt komt uit bij de Amstelveense Poel, in de 19e eeuw ontstaan door veenafgravingen in het omliggende gebied.

De huidige afbeelding heeft geen alternatieve tekst. De bestandsnaam is: bloesem-0326-3-img_6985.jpg

Een prachtige plas voor kanoers, suppers, zeilers of zwemmers. Wie het beheerst mag er ook over het water heen lopen, maar dat zou een wonder zijn…. En juist een van die wonderen trekt ons dus jaarlijks naar dit deel van het bos. Dan immers (vanaf eind maart ongeveer) staat een deel van het bos in volle bloei veroorzaakt door zo’n (ooit geschonken) 400 kersenbomen die daarmee heel veel bezoekers trekken uit binnen- en buitenland. Voor Japanse bezoekers is dit onderdeel van hun cultuur en onder die bloesems zoeken zij geluk, maar zeker ook de liefde. Wij, simpele Mokummers, zoeken er vooral dat prachtige uitzicht.

De huidige afbeelding heeft geen alternatieve tekst. De bestandsnaam is: bloesem-0326-4-img_6986.jpg

En kijken we uiteraard ook naar al die mensen die hier vreugde en plezier aan ontlenen. Dit jaar met een speciale reden trouwens, want een deel van de onderhavige bomen is er slecht aan toe. Moet worden getrimd of zelfs gekapt. Tuurlijk zet men er nieuwe bomen voor in de plaats, maar dan moet er wat meer geld op de plank komen dan men nu beschikbaar heeft in de best rijke gemeente Nieuwer-Amstel voor onderhoud van dit bosdeel. Hoe dan ook vrees ik dat we volgend jaar dan ofwel een sterk verkleinde bloesempracht te zien zouden krijgen dan wel dat er helemaal niks te zien is, want er is zelfs een optie dat al deze bomen zijn aangetast. Een akelige conclusie.

De huidige afbeelding heeft geen alternatieve tekst. De bestandsnaam is: bloesem-bord-img_6993.jpg

Hoe dan ook weer even een lekkere paar uurtjes er tussenuit tijdens de revalidatie van onze grote beer (zie 9-4). We knapten er wat van op, al was het maar door de boswandeling die bij dit jaarlijkse uitje hoort…. (beelden: Prive)

Vis….

Vis….

De huidige afbeelding heeft geen alternatieve tekst. De bestandsnaam is: tonijn-1-soorten.jpg

Onuitputtelijk lijkt de voorraad levende vis in de grote oceanen verspreid over de aarde. En dus een bron van inkomen voor vissermannen/vrouwen, viswinkels, maar ook voor delen van de voedselindustrie die we vaak niet meteen voor de buhne zien optreden. Bij toeval zag ik onlangs bij een bezoek aan een lokale supermarkt blikken in de aanbieding met daarin tonijn in lekkere saus. E.0,99 per blik. Bepaald niet verkeerd qua prijs. Maar die tonijn is toch met uitsterven bedreigd? Genuanceerd is dat vooral de grote blauwvistonijn waar middels tamelijk wrede wijze op wordt gevist door Japanners t.b.v. hun sushi-gerechten. Hoewel er allerlei restricties rusten op de vangst van juist deze vissoort wordt daar door de Japanse vissers niet zo op gelet. Gaat bij walvissen ook zo. Men kijkt daar niet op een visje meer of minder.

De huidige afbeelding heeft geen alternatieve tekst. De bestandsnaam is: tonijn-2-school.jpg

De bevolking moet gevoed, dus….. Toch is die tonijn ook een prachtige vissoort. Vaak stevig van postuur, snelle zwemmer (kan 75km/u halen) en opvallend door zijn rode vlees. De meeste andere vissoorten zijn qua vlees wit van kleur. Tonijn is een makreelsoort en vroeger kwamen deze vissen ook veel voor in de Middellandse Zee van soms wel 900kg aan gewicht. Ze waren niet voor niets zo populair bij vissers in dat gebied. Maar door overbevissing werd ook de wat kleinere soort tonijn in die zee onderdeel van quota en heeft men daar de visserij met subsidies weten af te remmen of om te vormen richting andere soorten. Neemt niet weg dat een goede boot vol tonijnvissen aardig geld op levert. En als dat het geval is kijkt men qua regelgeving of wetten graag even een haventje verder.

De huidige afbeelding heeft geen alternatieve tekst. De bestandsnaam is: tonijn-4-japan.jpg

Opvallend is ook dat voedselexperts hebben vastgesteld dat het eten van Tonijn voor kinderen helemaal niet zo goed is. Deze vissen bevatten weinig Omega 3 maar wel veel kwik/seleen en dat is voor een kind of iemand met een zwakke weerstand helemaal niet gezond. Toch worden er met name in de Japanse keuken heel wat geofferd aan de gedachte dat een lekker stukje tonijn niet te versmaden is. En is een bedrijf als Mitsubishi Heavy Industries zelfs een van de grootste importeurs. Alles opgeteld is het goed om even na te denken als je weer eens een aanbieding ziet van deze vissoort in lekkere saus. Je kunt het ook laten liggen. En als we dat met zijn allen doen heeft die vis wellicht overlevingskansen. Overigens worden ze ook gekweekt, maar dat vindt je bij de meeste verpakkingen niet terug. Wees dus kritisch en pak gewoon een harinkje…..Of is dat nou een pietsie hypocriet?? (Beelden: Internet)

Bellen of…

Bellen of…

De huidige afbeelding heeft geen alternatieve tekst. De bestandsnaam is: nokia-mobiels-001.jpg

Als ik terugdenk naar pak weg 25 jaar geleden, herinner ik mij de eerste mobiele telefoons van toen (o.a.Nokia) nog goed. Daar kon je onderweg zo maar mee telefoneren als je dat wilde. Zelfs SMS-en was er mee mogelijk en je voelde je een hele bink met zo’n ding aan je broeksriem of in de binnenzak. Dat bellen deden we ook regelmatig. Net als we dat thuis deden. Immers telefoneren zat nog in ons dna. Nu, in 2026, lopen we met geavanceerde apparatuur in de vorm van een 10x20cm grote smartphone door het leven en volgen we het nieuws, de beursberichten, het weer, files, hebben apps voor van alles en nog wat, maken foto’s, filmpjes, communiceren als dwazen met die wereld om ons heen en weten ons altijd bereikbaar.

De huidige afbeelding heeft geen alternatieve tekst. De bestandsnaam is: inmag2-nokia-n95-main-flash_nl.jpg

Zelfs mensen van 60+ hebben zo’n ding in het bezit en met wat hulp van kinderen of bekenden is het ook voor hen een bron van vermaak. Het enig wat we er vrijwel niet meer mee doen is bellen. We whats-appen of zo. Dat is leuker, je kunt plaatjes meesturen, en als je het niet achter het stuur van een of ander vervoermiddel benut vrij gevaarloos. Bij bellen moet je toch vaak dat ding aan je oor houden, of iets van dopjes in de oren stoppen waardoor het lijkt voor de omgeving dat je lijdt aan een of ander syndroom als je dan net even te luid met iemand aan de andere kant van de (lucht)lijn spreekt. In de auto hoef je tegenwoordig trouwens de handen niet meer aan dat toestel te hebben.

De huidige afbeelding heeft geen alternatieve tekst. De bestandsnaam is: smart-2-.jpg

Een beetje auto maakt automatisch contact met je smartphone en schakelt meteen van radio naar telefoon als je even wilt spreken met iemand dan wel zelf gebeld wordt. Het is en blijft prachtige techniek en het heeft onze samenleving enorm veranderd. Kijk maar eens in een wachtkamer, in de trein of metro, men leest geen bladen of kranten dan wel boeken meer, maar loert op die kleine schermen. Luistert naar muziek, bekijkt tiktok-filmpjes, maar sluit zich in ieder geval af van de omgeving. Ook dat kan zo’n ding voor je doen, en dat is op zich prima als je maar geen ‘loner’ wordt die nog slechts kan communiceren via dat kleine elektronische hulpmiddel. Tegenwoordig zie ik mensen ook betalen met die dingen. Ze hebben dan een bank-app gekoppeld aan hun smartphone die weer communiceert met de elektronica van winkels of zo en op die wijze je betalingen regelt. Het is een applicatie die ik nog niet gebruik. Ben ik toch net even te wantrouwend voor. Als ik de hacks zie die regelmatig bedrijven qua opgeslagen informatie leegtrekken maakt me dat niet zekerder dat al die elektronica en persoonlijke gegevens veilig en onfeilbaar zijn verwerkt. Maar nu even alle nieuws volgen….Piep, ping, trrrrrr, pssss…. (beelden: archief)

Muzikale helden…

Muzikale helden…

De huidige afbeelding heeft geen alternatieve tekst. De bestandsnaam is: nancy-1.jpg

Onlangs was weer de stemweek voor de top 2000 van NPO Radio 2. Als luisteraar kon je dan 35 van jouw favoriete nummers en artiesten opgeven en die daarmee een plekje in die hitlijst geven, welke traditioneel en nu al voor de 25e keer wordt uitgezonden tussen Kerst en Oudjaar. Op nummer 1 prijkt steevast het prachtige nummer Bohemian Rapsody van Queen. Een terechte uitsmijter voor het oude jaar en een overgangsnummer naar het nieuwe. Bij mij komen daarbij altijd dezelfde artiesten voorbij. Johnny Cash, Metallica, Barbara Favy, Metallica, Stones, Lou Reed etc. Immers vaak artiesten en nummers die me door de jaren heen iets deden of nog doen.

De huidige afbeelding heeft geen alternatieve tekst. De bestandsnaam is: grace-3.jpg

Maar 35 nummers kiezen uit vele duizenden die een of andere emotie opwekten of dat nog doen is best bijna werken. Daarbij maakt de organisatie van het evenement het je niet al te makkelijk om wat minder bekende helden uit het verleden in dat lijstje op te nemen. Zo lukte het me niet om Johnny Halliday, jeugdheld en een Frans alternatief voor Elvis Presley op te roepen. In welke vorm ook, hij wilde maar niet door het digitale systeem herkend worden. Pour Moi la viva commence…. Niet in mijn lijst dus. Glennis Grace was ook uit de gratie.

De huidige afbeelding heeft geen alternatieve tekst. De bestandsnaam is: rdn-concert-170589-lelystad-agora-pict1489.jpg

Sinds die bij de Jumbo selectief ging winkelen mag ze zeker niet meer mee doen want niet terug te vinden. Dat is best vreemd. Nu is mijn probleem ook dat ik vaak 90% van de nummers zo kan oproepen, meezingen en zo voort maar kan ik de artiestennamen maar lastig vinden. In mijn geheugen dan. Altijd zo geweest. Ooit had ik een chef die onderweg tijdens lange ritten allerlei nummers uit de jaren 60/70 draaide en me dan vroeg wie de artiest was. Ik zong de nummers zo mee, maar ja die namen. Hij zelf had ze allemaal bestudeerd en vond het prachtig om me daarmee te confronteren. We waren van dezelfde leeftijd. Ach…

De huidige afbeelding heeft geen alternatieve tekst. De bestandsnaam is: computer-frustration.jpg

Hoe dan ook, mijn lijstje was dit jaar dus tijdig ingevuld en ingeleverd. Nu eens zien wat er van mijn inzending ook echt in de lijst van uitzending terecht zal zijn gekomen. Vaak is dat een fractie van de helden die ik wel kon vinden. Queen staat er zeker in, en ook een enkel nummer van Abba. Mijn muzieksmaak is breed, en dat is soms best lekker. Constant het zelfde genre aanhoren is niks. Wat ik wel heb is dat jankerige zangers of gillende zangeressen maar weinig in mijn lijstje te vinden zijn. Uberhaupt zal ik die niet snel kiezen om naar te luisteren. Worden nooit mijn helden. We gaan zien welke van de echte helden dit keer aandacht krijgen in dat leuke evenement dat bij Radio 2 nu al de halve maand aandacht krijgt van de dienstdoende DJ’s. Maar het leidt wel tot lekkere muziek…(Beelden: Internet)PS) VCan de 35 nummers komen er 32 voor in de Top 2000….dus ik heb een prima smaak….