En de wachttijd is…

En de wachttijd is…

De huidige afbeelding heeft geen alternatieve tekst. De bestandsnaam is: decemberdip.jpg

Als je vroeger wel eens de toegewezen of uitverkoren huisarts bezocht (in mijn jeugd zat die man zo’n beetje aan de andere kant van de woonwijk, op pakweg een half uur lopen) deed je dat op de bonnefooi. Deze artsen zaten vaak in een benedenhuis met een extra kamer die als spreekkamer diende en nog een voor de opvang van de wachtenden. Waren dat er veel stonden die in hal van het huis. ‘Wie was de laatste’ een veel gestelde vraag voor hen die zich ook voegden bij de file patienten die allemaal behandeling wensten. En met een beetje mazzel was je dan binnen een uur aan de beurt om kwalen en hebben en houden bij de man in het wit neer te leggen. Een luisterend oor, en met een wit briefje voor de apotheker deed de rest.

De huidige afbeelding heeft geen alternatieve tekst. De bestandsnaam is: spuit.jpg

Later nam ik de huisarts van mijn echtgenote als medisch adviseur en ook daar ging het op deze wijze. Pas in latere woonplek Almere kregen we te maken met het fenomeen ‘Medisch centrum’ oftewel een gebouw waarin diverse disciplines op dit gebied waren ondergebracht. Inclusief de tandarts en fysio. Vooral de doorstroomsnelheid onder de aanbieders van al dat moois maakte dat je zelden kon wennen aan die of die huisarts.

De huidige afbeelding heeft geen alternatieve tekst. De bestandsnaam is: sociaal-netwerk-.jpg

Om het over die tandarts maar helemaal niet te hebben. En toen verhuisden we terug naar het oude land. En zochten/vonden die ene leuke huisarts met praktijk aan huis en een tandarts die hetzelfde soort praktijk verbond met een woonhuis. Het voelde vertrouwd en de adviezen en behandelingen (waar nodig) professioneel en goed uitgevoerd. Tot…..men besloot dat alles op een hoop geveegd moest worden en er een huisartsenpost werd gebouwd waarin de ons bekende HA ook haar domicilie vond, naast nog een stel van deze mensen en een tandartsenpraktijk werd gecombineerd met een apotheek. Efficient…zeker. Kwestie van je melden bij een balie waarachter wat assistentes de wachtkamer in de gaten hielden net als de agenda van de uitverkoren arts.

De huidige afbeelding heeft geen alternatieve tekst. De bestandsnaam is: road-closed.jpg

Maar evolutie zorgde er voor dat je niet meer zo maar even langs kunt. Er moeten vooraf afspraken worden gemaakt. Dat ging een tijdlang goed. Ik ben geen frequente bezoeker van die HAP. Tot onlangs. Ik dacht dat er wel even mocht worden gekeken naar een (al dan niet ingebeelde)kwaal en dus belde ik na jaren (ik kom er zelden of nooit, mijn afkeer van witjassen is in de loop der jaren niet verminderd..) maar eens naar die HAP. Ik kwam in een belmenu terecht waar de bij mijn behoefte passende optie niet werd benoemd. Toen ik dan maar een soort van bijpassend cijfer indrukte kreeg ik de mededeling dat er meer dan tien wachtenden voor mij waren. Daar heb ik het geduld niet voor. Volgende dag nog maar eens…’Helaas is het zo druk dat we u niet van dienst kunnen zijn, u kunt wel kiezen voor de optie dat een van de assistentes u terugbelt’. Ja zeg, het lijkt de balie van het stadhuis wel. Ook nooit bereikbaar. Ik gaf het maar op. Zo klantonvriendelijk heb ik het zelden meegemaakt. Binnenkort gaan ze een website in de lucht brengen waar je digitaal een afspraak mag (..) maken. Zal me wat worden. Bij de tandarts ben ik dat al gewend. Kan ik zes maanden van te voren een afspraak boeken. Zal bij deze HAP ook wel zo gaan….Maar intussen ben ik de naam van de huisarts vergeten. Geen idee wie me daar gaat helpen….en waarmee ook al weer….. (beelden: archief) (Intussen is de afspraak gemaakt, de tijdelijke h.a. bezocht en de gevolgen plus doorverwijzingen in gang gezet..)

Wachttijd…

Wachttijd…

De huidige afbeelding heeft geen alternatieve tekst. De bestandsnaam is: nokia-mobiels-001.jpg

Wie mij volgt weet dat ik een broertje dood heb aan witjassen. Ik ben er niet gerust op dat zij mij kunnen helpen met kwalen of pijntjes die je ineens parten spelen en maar moeilijk lijken te verdwijnen. Paar keer meegemaakt. Dus als ik al naar een huisarts of zo moet doe ik dat veelal met enige tegenzin. Spaar ook vaak wat zaken of klachtjes op. Niet voor 1 kleine gedoetje, maar voor twee of zo. Had ik dus onlangs ook. Dingetjes die even aandacht vroegen omdat ik ze zelf met mijn ‘Duitse zalf’ of Paracetamol niet kon bestrijden of genezen.

De huidige afbeelding heeft geen alternatieve tekst. De bestandsnaam is: telemarketing-slaven.jpg

Dan maar naar die dokter. Vanuit de wetenschap ‘dat het wel weer niks zou opleveren’. Vrouwlief had me al gewaarschuwd, sinds men al die dokters en assistentes heeft weggestopt achter digitale (nog net geen betaal)muren moet je vooraf bellen en dan via allerlei menu’s je weg zien te vinden. ‘toets 1 als het spoed is, 2 als u een verlengrecept nodig hebt, toets drie voor ik weet niet wat en toets 4 als het ‘overige’ zaken betreft. Ik dacht wel dat een afspraak maken tot de ‘overige’ behoorde dus koos 4. Volgende menu gaf aan dat door gebrek aan assistentes op die lijn de wachttijd wel even kon oplopen. Intussen werd ik aangeduid als beller nummer 4.

De huidige afbeelding heeft geen alternatieve tekst. De bestandsnaam is: mobile-phone-testrig.jpg

Dat bleef ik dus nog 10 minuten, intussen luisterend naar muziek die het beste kon worden omschreven als een stukje Wit-Russische volksmuziek die op pop moest lijken. Vreselijk. Na 10 minuten was ik beller 3 en weer vijf minuten later was ik ineens aan de beurt. De afspraak met de huisarts bleek zo gemaakt en als u dit leest ben ik daar dus intussen te gast geweest. Over de uitslagen zal ik indien nuttig of nodig hier verslag doen. Wat me wel opvalt is dat je dus enorm veel geduld moet hebben. Behalve bij spoed ben je als ‘weinig benutter’ van die zorg mooi aan de heidenen overgeleverd. In mijn jonge jaren hadden we een huisarts met praktijk aan diens woonadres. Je ging er er heen, dik op tijd in de vaak aardig bezette wachtkamer, vroeg ‘wie was de laatste’ aan de vaak zuur kijkende aanwezigen en die figuur hield je dus krampachtig in de gaten. De gesprekken in die wachtkamer waren vaak vreselijk maar je kon je met een beetje boek daaraan nog wel onttrekken. In recentere jaren kwam je ook bij dat eigen medische centrum in onze buurt gewoon bij een dame aan de balie en gaf aan dat je even naar de huisarts wilde. Kon dat niet meteen dan moest je even een uurtje wachten. No problemo. Tegenwoordig kan dat dus allemaal niet meer zo. Je moet en zal door zo’n menu heen. Het maakt mijn enthousiasme niet groter. Bij de tandarts is tegenwoordig een elektronisch boekingssysteem actief. Werkt puik, spaart ook daar weer een assistente. Helaas, want als ik die in de ogen keek was het altijd lente. Vooralsnog blijf ik nu steken in de winter….Jullie ook?? (beelden: Internet)

Golven in de tijd

Woestijn in debuurtAls ik af en toe even in mijn agenda kijk, ik geef toe dat ik elke dag keurig vastleg wat ik allemaal moet doen, of juist deed, handig voor later, zie ik bepaalde patronen die terugkerend zijn en bewijzen dat niets is zoals het lijkt. Zo zag ik bijvoorbeeld onlangs dat het drie jaar op rij op een bepaalde datum na een warme periode ineens ging regenen en onweren. Soms op een bijna overdreven niveau van heftigheid. Dan is geen sprake meer van toeval, dan hoort het bij het seizoen. De Nederlandse zomers zijn nu eenmaal grillig en kennelijk zijn de verschijnselen daarvan jaarlijks terug te vinden. Kom me dus niet aan met zaken als geleidelijke opwarming van de aarde of zo, het patroon is gewoon zoals dat in Nederland moet zijn. Daarbij in ons land is het gebruikelijk dat over al dit soort zaken al dan niet regelmatig wordt geklaagd. De boeren doen dat als het te droog is naar hun zin, of te nat naar gelang die zomers mee- of tegenvallen.

10-02-2008 003Burgers, de gemiddelde echte Nederlander is bij 20-22 graden en een beetje zon het meest in zijn/haar element, klagen ook heel wat af. Het regent te veel of het is al dan niet te warm. Maar het Nederlandse klimaat, ik heb het er al eens eerder over gehad, is nu eenmaal zoals het is. Geen vaste regelmaat in te ontdekken. Nou ja, als je de agenda’s er eens op naslaat wel degelijk, maar dat willen we niet zien. Nee, want oma Jansen of vader Pietersen kan zich heel andere zomers (of winters) herinneren waarin het allemaal veel beter was en de sneeuw in de zomer tot de raamkozijnen kwam en de zon de temperaturen in januari 1942 tot 80 graden op joeg. Statistieken over wat was of is liegen niet. Dus doe ik daar zelf maar aan mee en verricht op microniveau wat op enig onderzoek lijkt. Zo hoor ik in de media over enorme buien die ons in de toekomst grote zorgen gaan baren.

Rheinpromenade 01_01Maar hoe zat het ook alweer met die enorme regenval van 20 jaar geleden toen ik in Uithoorn op bezoek ging bij mensen waar de Amstel de boel blank had gezet na buien die boven de 50mm binnen een kwartier waren uitgekomen? Uitzondering? Niks hoor, kwam ook toen al eens voor. Maar vaak was het dan maanden lang droog geweest en ook mooi weer. Zo droog dat de dijken soms opzij werden geschoven zoals indertijd in Mijdrecht. Hele woonwijk onder gelopen. Niet door de regen, maar door de droogte. Uitzonderingen bevestigen de regel. Nederland heeft een zeeklimaat en wij hebben dus te maken met eb en vloed in de atmosfeer. Dat maakt ook dat we zo’n leuk land zijn geworden, zoveel cultuur en techniek hebben ontwikkeld en wij een van de weinige volken ter wereld zijn die altijd maar mekkeren over dat weer. En voor de statistieken; vorig jaar op 2 augustus was het aardig heet, zonnig en zat ik te miauwen over het feit dat er weinig anders te doen was dan buiten zitten in de tuin. Zou dat dit jaar ook weer zo zijn? Ben benieuwd….