Schijf…

De huidige afbeelding heeft geen alternatieve tekst. De bestandsnaam is: argentijn-1-img_6891.jpg

Onlangs kregen we als samenleving het dringende advies om toch vooral meer gras te eten en daarnaast veel water te drinken. Immers al die lekkere dingen die we in de loop der jaren hebben leren kennen en waaraan van boer tot supermarkt geld verdienen zijn slecht voor onze gezondheid of het milieu en daarom gaf de club die zich bezig houdt met al dit soort (nutteloze) adviezen de nieuwe schijf van vijf af. Het waarom had vooral een aangestuurde politieke boodschap. We zullen en moeten de boerenstand en in het verlengde daarvan, de visserijsector de nek omdraaien. Immers, niet alleen boeren met vee, maar ook zij die graan verbouwen zijn een ramp voor onze planeet. Ze nemen te veel plek in, gebruiken bestrijdingsmiddelen, koeien poepen de weilanden vol en vervuilen daardoor de lucht, en een heropvoeding van de bestaande bevolking is van groot belang. Minder, minder, minder, mits dat maar niet gaat over massaimmigratie.

De huidige afbeelding heeft geen alternatieve tekst. De bestandsnaam is: argentijn-2-img_6892.jpg

Daarbij is wellicht van belang te weten dat van die 100.000 nieuwe mensen die we elk jaar moeten verwelkomen van onze linkse vrienden, nog geen 0.00001% behoort tot de orde der graseters. Die kijken niet op een schaap meer of minder. Als ik op zaterdag op de markt kijk bij de poeliers zie ik vooral veel vroegere Rijksgenoten enorme hoeveelheden kip kopen. Logisch, want koken kunnen die lui en kip hoort er bij. Maar dat geldt niet voor ons oer-Nederlanders. Wij mogen geen worst of kaas meer eten, melk is uit den boze, eieren slecht voor je hart, vis zielig voor die dieren. Dus lekker aan de vegetarische happen en slechts eens per week een gehaktballetje. Net zoals vroeger toen de gemiddelde arbeider nog te arm was voor vlees. Zo kunnen we de boeren van hun land afhelpen, leuke modieuze windmolenparken neerzetten op hun vroegere grond en raken we minder afhankelijk van het buitenland v.w.b. al dat graan en die gesuikerde producten als frisdrank en zo meer. De kleinzieligheid is om van te janken.

De huidige afbeelding heeft geen alternatieve tekst. De bestandsnaam is: witte-bergen-12-uurtje-.jpg

Alsof we met zijn allen ineens ‘kinds’ geworden zijn en niet meer zelf kunnen denken. Het moet allemaal aangestuurd door ideologische apparatsjiks die niets beter te doen hebben. Zelf vaak wel van het gras en de sojamelk. Broodmager, vlees zit er niet meer rond de botten maar dat zien ze in de spiegel toch anders. Voor de goede orde, ik heb zelf maling aan al die betweters die me komen vertellen wat ik wel en niet mag. Die tijd is voorbij. Wil ik vlees, eet ik dat. Wil ik groentenburgers? Dan eet ik dat. Ik drink wat ik lekker vind. Zit ook water tussen uiteraard. Vrijwel nooit frisdranken. Komt ook omdat ik uit ervaring weet hoeveel suiker daarin zit. Maar dat beslis ik dus altijd zelf wel. Heb ik linkse adviezen niet bij nodig. Daar liegt en bedriegt men al op alle andere terreinen. Bij mijn eten heb ik ze niet nodig. Ik word al misselijk bij het idee….. (Beelden: Archief)

27 thoughts on “Schijf…

  1. De adviezen heb ik ook niet nodig en ik bepaal zelf wel wat ik eet en drink. Als je daar tachtigplusser mee bent geworden zal het zo verkeerd niet zijn toch?

    Ik blijf het wél jammer vinden dat export zo gestimuleerd werd al die jaren. Als de boeren “zelfvoorzienend voor het land” werken vervuilen ze niet overmatig, maar ja, de economie móest groeien van de achtereenvolgende overheden en daar moet álles voor wijken, ook de ruimte in het land.

    Like

    • De agrarische sector exporteert zeker en is daarmee een grote speler op de wereldmarkt maar brengt tevens heel veel geld in het laatje van de overheid, zorgt voor heel veel banen en maakt dat wij nog steeds een economisch welvarend land zijn waar honger en dorst niet voor komen maar waardoor ook zo veel nieuwkomers ons uitkiezen om hier te komen meeprofiteren. Zouden we slechts keuterboeren onderhouden voor de eigen behoefte (overigens intussen op weg naar 20 miljoen inwoners, dus moeten best stevige boerdenbedrijven zijn om ons allen te voorzien van voldoende eten en drinken) zou de totale economie van ons land ook aardig inzakken…

      Like

      • Armoede is altijd relatief. Toch vrees ik dat er heel wat mensen in stilte armoede ervaren. Armoede is ook dat je geen enkel perspectief hebt op een eigen onderkomen. Dat je drie banen moet hebben om enigermate overeind te blijven, en achter aanbiedingen aan moet om nog een beetje eten te kunnen bieden aan je kinderen. Wrang als je ook ziet dat 1% van de Nederlanders elk jaar steeds rijker wordt….

        Like

      • Al zal er zeker wel armoede zijn, het is er toch niét in die mate als men ons wil doen geloven. Er wordt ook beslist misbruik gemaakt van het “arm zijn’ imago. Menig ‘arme’ leeft in meer luxe dan ik.

        Like

      • Ik vrees dat de realiteit toch redelijk confronterend is. Er is veel ook stille armoede. Wellicht niet zo zichtbaar als in de jaren 40/50 of zo, maar het is er echt wel. Al zijn er meer vangnetten voor hen die dat willen of behoeven…

        Like

      • Ik ken wel een aantal mensen die van een uitkering leven, en die lijden geen armoe, klagen ook niet. Er zullen zeker wel crepeer gevallen zijn maar niet zoveel als de indruk die gewekt wordt.

        Like

      • Nog eens opgezocht, 13% van de mensen in ons leeft echt onder bestaansminimum. Daar boven zit een groep van ruim 10% die eigenlijk niet goed kunnen rondkomen maar met wat hulp nog net de bol boven water weten te houden. Ik vind dat best schokkende cijfers. Uit de armste groep komt een deel bij de voedsel/kledingbanken om daar wat op te halen dat hen door een week of maand heen kan helpen. Ook schokkend, het aantal (stijgend) mensen dat geen echt dak boven het hoofd heeft. Ook die moet je aan de onderkant van de samenleving zoeken. Gek genoeg wordt daar weinig tot niets voor gedaan. Het Leger des Heils wil nog wel eens een handje toesteken, maar verder leven die onder de radar en in onze staf onder de bruggen..

        Like

      • Ik kende óók iemand die onder die 13 % viel, evengoed leefde dat gezin royaler dan ik. Er zijn helaas best veelmensen die ‘de weg weten’, dat wil nog steeds niet zeggen dat er geen echt arme mensen zijn , maar zegt wel dat niet iedereen die op papier arm is dat in werkelijkheid ook is.

        Like

      • Cijfers liegen niet en ik vind het best confronterend dat er zoveel mensen lijden onder armoede. Het stigma voor o.a. kinderen is enorm en het kansarm zijn richting hun toekomst (opleidingen niet te beh(t)alen) lijkt mij een ramp. Tuurlijk, ook vroeger waren er veel arme mensen. Een deel ontworstelde zich daaraan met dank aan de steeds grotere welvaart en kansen op een goede betaalde baan, dat ligt nu toch veel genuanceerder. Je concurreert nu ook met de immigranten die deze kant op komen om goedkoop werk te doen als ze daar al trek in hebben…

        Like

      • IK ga uit van wetenschappelijke cijfers als die kaal en zonder opsmuk van politieke bedoelingen worden gebracht. Het CBS is zo’n instelling. Daar telt men slechts. En de cijfers zijn of je nu wilt of niet, confronterend. En dan moeten we de invloed van de huidige oorlog (Iran) en crisis nog verwerken. Ik hoorde net dat veel mensen voor dit crisis al moeite hadden om hun hypotheek te betalen. We krijgen nog wat te stellen met die situatie…

        Like

      • Ja klopt, ze gaan uit dat de ingevulde cijfers en die gegevens kloppen. De onzekere factor is ‘zwart werk’ in allerlei vormen, dat kunnen ze niet meenemen omdat het niet opgegeven wordt.

        Like

      • Ik blijf mij beroepen op het feit dat het CBS niet alleen maar onderzoekt bij mensen zelf maar ook demografisch/geografisch onderzoek doet. Zoals bij veel van dit soort rapporten komt men dan beslagen ten ijs. Zij hebben geen belang bij kleuring van cijfers zoals je bij linkse onderzoeken altijd ziet. De uitkomsten mogen door de politiek weliswaar worden benut waar nodig. Feit blijft dat er veel meer armoede is in ons land dan we willen accepteren. Over oorzaken en gevolgen heb ik het maar niet. Feiten liegen echter niet.

        Like

  2. Elke dag vlees hoeft natuurlijk ook niet, het zijn toch dode dieren die je eet – eens levende wezens die voor onze consumptie gedood zijn.
    We moeten meer willen betalen voor ons vlees zodat er ook meer geïnvesteerd kan worden in een goed leven voor onze koeien, varkens en kippen.

    Ik las gisteren in de krant dat een Katwijkse ondernemer een nieuw vissersschip in gebruik genomen heeft van 111 meter lang. Daarmee vis je de zee leeg met alle gevolgen van dien…

    Like

    • Tegenover die schaalvergroting in Katwijk (waarom? Omdat ze verder op zee moeten vissen om nog wat handel binnen te trekken) staat de totale afbouw en sloop van de vloot in Urk en zo meer. De visserij staat enorm onder druk. Windmolenparken op zee, vangstquota (niet voor buitenlandse trawlers) etc helpen niet mee om de visvangst te stimuleren. Integendeel. Vlees is een consumptieartikel geworden. Recente cijfers laten zien dat slechts 3% van de Nederlandse bevolking gaat voor consequent vegetarische/veganistisch. En echt….neem van mij maar aan, elke nieuwkomer die zich hier meldt, eet vlees!

      Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.